keskiviikko 4. tammikuuta 2017

Vuoden ensimmäinen

Erinomaista alkanutta vuotta kaikille! Ihana otsikko, tiedän. En vain keksinyt muutakaan.

Tiedättekö sen tunteen, kun tekisi mieli kirjoittaa jotakin, mutta ahdistaa niin paljon oma rahatilanne että lykkää asiaa kerta toisensa jälkeen? Mulla tuli näköjään taas pitkä tauko tähän, koska en ole vain malttanut istua aloillani tarpeeksi kauaa ja oikeasti ajatella, koska ahdistaa. Mutta nyt. Nyt sen teen.

Mun on todella vaikea saada otetta omiin tuloihin nyt. Tiedän ne kyllä määrällisesti ja tiedän päivät jolloin en tulevat (suurinpiirtein, esim. työmarkkinatuki vaihtelee jonkin verran riippuen mun työtunneista, ja maksupäivä heittelee myös), mutta koska niitä tosiaan tulee kuukaudessa viitenä eri päivänä, niin en saa hahmotettua asiaa itselleni tarpeeksi selvästi. 

Säästösuunnitelmastani olen jäljessä 50€. Eli tällä hetkellä on reissukassassa 1000€, kun tavoite oli saada kasaan veronpalautukset 600€ + marraskuussa ja joulukuussa yht. 450€. Tästä syytän omaa huolimattomuutta, koska en ollut huomioinut passeja ollenkaan. Tai poikani passia, luulin sen olevan edelleen voimassa muttei ollutkaan, joten jouduin uusimaan senkin. Okei, 50€ ei sinänsä ole niin paha summa, mutta yllä silti tympäsee kun en saanut sitä täyteen. Vielä on tammikuu aikaa siirtää sinne, ja tavoitteena on saada reissukassan summaksi tammikuun loppuun mennessä 1500€. Glup. 

Mun työt loppuvat nyt tammikuun lopussa (enää 14 työpäivää!) mikä tarkoittaa että tulot tippuvat taas muutamalla satasella. Se ei huoleta mua, koska tämänhetkiset menot on ihan samat mitä ennen töitäkin. Ainut mikä vähän ahdistaa on tuo ainainen tuilla pelaaminen. Mä oon niin kyllästynyt siihen. Mutta, aikansa kutakin. :) Kyllä täältä vielä noustaan.

Joulukuu ja joululahjat söi jonkinverran budjettiani, ja pakolliset vaatehankinnat jätin suosiolla nyt alennusmyynteihin. Kävin tänään katselemassa lapselleni talvihanskoja, ja ehkä oon jotenkin pihi, mutta musta 19,90e on vain liikaa sellasista! Jäi kauppaan, ja päätin suunnistaa kirpparille vielä tällä viikolla. Muutenkin lastenvaatteet on ihan hullun kalliita. Se tuntuu vähältä jos ostaa yhden 9,90e maksavan paidan, mutta kun niitä ostaa molemmille lapsille ja housut ja takit päälle niin helposti niihin uppoaa toista sataa.

Edellisessä postauksessa kerroin ongelmista Nordnetin tilisiirron kanssa, mutta kiitos ihanan kommentoijan sekä Nordnetin asiakaspalvelun, on asia nyt kunnossa. Olin tosiaan epähuomiossa jättänyt viitenumeron pois, joten maksu oli mennyt jonnekkin yleistilille, josta se saatiin kyllä siirrettyä minulle ja suoraan rahasto-osuuttani kasvattamaan. Ihanaa että se selvisi. :) 

4 kommenttia:

  1. Hyvää alkavaa vuotta! Kyllä se siitä taas iloksi muuttuu! Sulla on hyvät asetelmat jo nyt ja tätä vuotta on kulunut vasta 6 päivää, joten tänä vuonna tehdään hienoja asioita!
    Itse hukkasin viime kuussa visatilisiirron ja muistin myös täältä lukemani kommentin viitenumerosta, jonka kanssa olin tottakai itsekin sössinyt ja rahat löytyivät lopulta yhdellä puhelulla. Nyt häntä ja leuka ja sormet ym. pystyyn ja valloittamaan vuotta 2017! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos, sitä samaa!
      Jep, nyt ei auta kuin nokka kohti uusia tuulia ja taloudellisesti parempaa vuotta. :)

      Poista
  2. Hei. 19,90 lasten toppahanskoista on ihan järjetön summa, kuten kirjoitit. Itse ostin molemmille lapsille toppahanskat Tokmannilta, ovat vedenpitävät ja hyvin topatut. Hintaa oli 11,90 euroa / hanskat. Lasten vaatteet ovat ihan mielettömän hintaisia eikä se hinta todellakaan usein ole mikään laadun tae.

    Itse kirjoitin juuri postauksen siitä, että itse koen H&M:n toppavaatteet hinta-laatusuhteeltaan juuri täydellisiksi ja uutena tuttavuutena on tänä vuonna lasten kohdalla tullut Neomondo-merkki XXL:stä. Ostin molemmille kevyesti topatut vedenpitävät välikausihaalarit hintaan 49,90 euroa ja olen ollut enemmän, kuin tyytyväinen niiden laatuun.

    Jos asuu pääkaupunkiseudulla, niin kirpputorit, en voi itse kuin suositella erityisesti lasten vaatteiden suhteen.

    Mitä tulee tuohon ahdistuksen tunteeseen, niin tuttu tunne täälläkin. Auttaisiko asiaa, jos kirjottaisit ihan vain simppelisti paperille ylös milloin on tulossa mikäkin summa rahaa ja siten rakentaisit konkreettisen budjetin? Olen itse huomannut, että kun ahdistun raha-asioiden suhteen, vaikka mitään hätää ei välttämättä olisikaan, niin asiassa auttaa, kun istuu alas ja luo suunnitelman siitä miten homma etenee.

    Tsemppiä!!❇❇❇

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kirppikset on käytössä meiän perheessä, ja joskus teen ihan hyviä löytöjä sieltä. Nyt näyttää vaan olevan hanskat loppu joka paikasta!

      Se tosiaan auttaa, kun istuu alas ja tarttuu vaan härkää sarvista. Ehkä eniten mua tympäsee se, että en ole vieläkään löytänyt sitä parasta ajankohtaa kaikille laskuille, että mitä maksan mistäkin tulosta. Mutta ehkä se tästä selvenee. :)

      Poista