keskiviikko 25. tammikuuta 2017

Tavoitteita vuodelle 2017

Uuh. Olen nyt hetken aikaa viettänyt aikaa omalla epämukavuusalueella ja miettinyt tavoitteita tälle vuodelle. Kirjoitin aiemmin mun ajatuksia tavoitteisiin liittyen, joten tää on aika, noh, inhottava tilanne tälleen "julkisesti" laittaa niitä ylös. Mut voi voi. Pakko se on itsensä laittaa itselleen likoon jos johonkin haluaa vielä suunnata tässä elämässä. ;)

1. Uusi sänky - säästyy lääkärimaksuilta
Tämä. Satsatkaa hyvät ihmiset kunnon sänkyyn ja pihistäkää muualta. Minulla oli monta vuotta Jyskin 90cm sänky, ja siinä ei ollut mitään muuta vikaa kuin pienuus. Laiskana ja pihinä ajattelin "päästä halvemmalla" ja otin vastaan ystävän vanhan runkosängyn mitä hän tarjosi. En ostanut siihen uutta petaria vaan olen nukkunut siinä 120cm leveessä sängyssä sellasella 90cm leveellä ohkastakin ohkasemmalla petarilla. Ja voi luoja en kestä sitä enää! Selkäni on jo niin huonossa kunnossa että olen maksanut lääkärilaskuja toista sataa sen takia. Tiedän. Tyhmää. Tyhmää. Tyhmää. Siksi tämä on number one tavoite.

2. Koko Klarnan velka pois (362€)  (30,1€/kk + korot ja käsittelykulut)
Ostin kameran 2014 syksyllä. Osamaksulla. Ja maksan sitä edelleen. Nevöevö again. Tämä kokonaan pois. Tähän asti olen maksanut sitä minimisummaa (14€/kk) koska olen keskittynyt toiseen osamaksuun, mutta sain sen maksettua viime kuussa, niin nyt voin keskittyä vain tähän. En uskalla enkä halua laskea kuinka paljon olen tätä oikeasti maksanut, koska korot ja käsittelymaksut on järjettömän suuret, ja sen lisäksi oon myöhästynyt eräpäivästä ja siihen on isketty 5€ heti lisää. Tulee paniikkikohtaus jo pelkästä ajattelemisesta.

3. Opintotukilyhennyksen nosto 30 ---> 50€
Aloin lyhentemään opintolainaa muistaakseni syksyllä 2015. Ajatuksena oli päästä kaikista veloista eroon, enkä tykännyt siitä että mulla oli laina jossain vain makaamassa. Silloinen rahatilanteeni oli enemmän kuin surkea, mutta halusin aloittaa maksamisen silti, ja laitoin maksueräksi tuon 30€. Pieni summa, mutta kyllä se silläkin on vuosien mittaan lyhentynyt ihan kivasti. Nyt ajattelin kuitenkin ottaa pankkiin yhteyttä ja nostaa erää tuonne viiteenkymppiin.

4. Salkun arvo 500€ + hajautus  (41,6€/kk) 
Salkun tämän hetkinen arvo on hurjat 76€. Se on kuin pieru saharassa kokonaisuutta katsoen, mutta mä oon siitä ihan innoissani! :D Jotenkin kivaa kun tietää, että siellä on rahaa, ja tietää, että sitä rahaa tulee olemaan vielä moninverroin enemmän. En ole keskittynyt vielä siihen 100%:sesti tämän keväisen ulkomaareissun takia, joten olen tyytynyt laittamaan pieniä summia ja ostamaan pelkästään Suomen Superrahastoa. Vielä en tiedä miten hajautan salkun kun on sen aika, mutta sekin selvinnee ajan kanssa.

5. ASP-tilin avaus ja siellä 500€ vuoden loppuun mennessä. (41,6€/kk)
 Vain yksi kysymys, Miksi en ole tehnyt tätä jo aiemmin!? Tiedän, että avausmaksu on 150€ ja minimisumma kuussa on 50€, mutta avaan tilin vasta palatuani reissusta, siksi en laittanut tavoitteeksi sitä kuuttasataa mikä tulisi jos sen avaisi tammikuussa. Laskin silti että tuon säästösumman joka kuukaudelle. Laitan sen sivuun, ja voin sit siirtää sen ASPiin kun saan sen avattua.


Näillä mennään siis täyttä vauhtia tähän vuoteen. Pelottaa ja mietityttää, mutta silti olen innoissani ja täpinöissäni. Tavoitteet on tarkoituksella aika pienet ja säästöprosentti aika matala, mutta noh, olen aika epäröivä itseni kanssa vielä. Tykkään pelata varman päälle, ja sen kyllä huomaa. Tulen aika satavarmasti nostamaan säästösummia sekä Aspiin että salkkuun, mutta merkkaan nuo summat silti tuohon.

Ootteko te jo tehnyt tavoitteita tälle vuodelle? Vinkatkaa jos ootte niin käyn heti lukemassa ne. :) Mä oon vähän myöhässä näiden kanssa, mutta menkööt.

6 kommenttia:

  1. Tavoitteita on tehty, ja osa niistä on jopa jo toteutettu! Seuraavat siirrot ovat rahallisesti isompia, niin ne tiedä, kuinka toimin niiden kanssa :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei hienoa! Sinä oletkin ollut nopea, vuosi vasta aluillaan. :) Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty, niin ei muuta kuin budjetoimaan isommat rahamenot!

      Poista
  2. http://rahahuoleton.blogspot.fi/2016/12/tavoitteita-vuodelle-2017.html?m=0

    Täältä löytyvät minun tavoitteeni. Vastahan vuosi on alkanut. Hyvin on aikaa saavuttaa kaikki asetetut tavoitteet.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hyviä tavotteita sinulla! :) Totta, on tässä vielä aikaa.

      Poista
  3. Järkevänoloiset tavoitteet sinulla. Minä päätin jättää tavoitteet väliin ja keskittyä toiveisiin ja haaveisiin (http://kuusivuotissuunnitelma.blogspot.fi/2016/12/2017-saastotoiveita-ja-urahaaveita.html?m=0). Tavoitepuolella mennään kuusvuotissuunnitelman ja budjetin mukaan. Uudistan niitä sitten kesällä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Nuo paremmat yöunet olis kyllä tännekkin tervetulleet! Hyviä toiveita ja haaveita. :)

      Poista