maanantai 16. tammikuuta 2017

Velkatilanne sekä Nordnetpohdintoja

Uuh, kiirettä pukkaa! Meidän reissu lähestyy uhkaavasti, ja hommaa riittäisi vielä vaikka hur mycket. Mulla on enää 10 työpäivää jäljellä. Älyttömän nopeasti on mennyt nämä kuukaudet, ehkä jopa liian nopeasti - jää taas asioita viime tippaan.

Mä voisin jakaa tässä mun tämänhetkisen velkatilanteen.

Klarna - 340€
Opintolaina - 1605€

Yhteensä -1945€

Sain tässä kuussa maksettua kaksi osamaksua pois (Ellos ja Resurs Bank), niin nyt voin keskittyä tuohon Klarnaan pelkästään. Siinä on aivan järkyttävät kulut!! Käsittelymaksu + korko yhteensä 9,5€/kk! Noh, tyhmyydestä sakotetaan, ja nyt on se takaisinmaksun aika..
Laskuja on näiden lisäksi tällä hetkellä rästissä ainakin 400€:n edestä. Ison pompun tekee pakollinen matkavakuutus, minkä otin OP:n kautta. Se oli edullisin mutta silti kattava: 196€/vuosi meiltä kolmelta. Valitsin jatkuvan vakuutuksen, koska kalliimmaksi olisi tullut ottaa vain kolmeksi kuukaudeksi. Tuskin tullaan tekemään tulevan reissun jälkeen ulkomaanmatkoja ainakaan vuoteen, joten lopetan sen kunhan tullaan takaisin.

Säästössä mulla on tällä hetkellä

Matkakassa - 1200€ (tammikuussa pitäisi saada vielä 300€ kasaan tähän)
Nordnet 76€

Nordnetistä puheenollen. Minä ajattelin olevani hyvin perillä sen toiminnasta, mutta nyt oon kyllä aika pihalla. Eli voiskos joku ystävällinen lukija auttaa (jälleen kerran..):

Tässä on salkkuni tänään:

Saldo45 EUR
Markkina-arvo31 EUR
SALKUN ARVO76 EUR

Vapaana kaupankäyntiin
KäytettävissäEUR
Saldo45 EUR
KÄYTETTÄVISSÄ25 EUR
Valuuttatilit
ValuuttaSumma
 EUR45,00 EUR
SALDO45,00 EUR
Eli. Mitä eroa on salkun saldolla ja markkina-arvolla? Ja mikä tuo "vapaana kaupankäyntiin" on? Miksi siinä on saldo ja käytettävä määrä eri? Ostin kokeeksi yhtä superrahastoa 15:llä eurolla kun halusin katsoa miten se vaikuttaa noihin summiin, mutta en nähnyt sitä missään. Tai se toiminto näkyy, mutta ei se ainakaan lisännyt salkun arvoa. Eikö sen pitäisi suurentaa sitä? Ja mikä tuo "Valuuttatili" on? En kestä jos en hiffaa asioita heti! Tulee olo, että ei sitten, ja jätän asian roikkumaan. Nytkin mietin että kehtaanko edes kysyä näin varmasti yksinkertaista asiaa, mutta pakkohan se on. :D

Mulla on kuukausisopimus siten, että mun tililtä menee automaattisesti joka kuun 10. päivä Nordnettiin 40€ (nostin sen kahdestakympistä) ja sit 15. päivä sieltä se menee Suomen Superrahastoon. Siinäkin näytti olevan joku häikkä, mutta tarkastan sen huomenna kun mun aivot toimii ehkä vähän paremmin yön jälkeen. 

4 kommenttia:

  1. Vähän muistelen noita termejä. Saldo on euroja (eli rahaa) ja markkina-arvo sijoitusten senhetkinen arvo. Salkun arvo on sitten koko paketti.

    Käytettävissä eroaa saldosta siinä, etä jos sinulla on "prosessissa" oleva toimeksianto jota ei ole vielä veloitettu, niin siitä on tavallaan varaus tehty (eli et voi tehdä sadalla eurolla viittä sadan euron ostoa samaan aikaan. Tuo täsmentyy siinä vaiheessa kun uusin rahasto-osto ilmestyy tilille. Sitten saldo ja käytettävissä ovat sama.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ok, kiitos tästä! Mä vielä selvittelen että mihin se mun viidentoista euron kokeilu hävisi.

      Poista
  2. Ihan mahtava blogilöytö, liityin oitis lukijaksesi! :) Mulla on samantyyppinen tilanne kuin sinulla, olen myös kahden lapsen yh-äiti ja asunut aina lasten kanssa yksin. Itselle nuukailu ja järkevä rahankäyttö ovat olleet yksi oman mielenrauhan kulmakivi. Säästöt ovat antaneet pelivaraa muuttuviin kuvioihin ja unelmien toteutukseen. Sijoittaminen on kuitenkin ihan uusi juttu, johon aioin perehtyä pikkuhiljaa, sulla onkin täällä hyviä vinkkejä, kiitos! Tervetuloa kurkkimaan lisää meistä blogiini Lempipäiväni-tänään. Terkuin: Maiju

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei kiitos paljon, tämä lämmitti mieltä! :) Se on kyllä just niin, että säästöt antaa mielenrauhaa ja pelivaraa muuttuviin tilanteisiin. Ja kannattaa ehdottomasti perehtyä sijoittamiseen, se on tosi mielenkiintosta kunhan pääsee vauhtiin. :) Suosittelen kuuntelemaan Nordnetistä podcasteja, niistä saa paljon tietoa irti.

      Poista